White water rafting - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Vince & Anita - WaarBenJij.nu White water rafting - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Vince & Anita - WaarBenJij.nu

White water rafting

Door: Vince

Blijf op de hoogte en volg Vince & Anita

21 Februari 2006 | Costa Rica, San José

Maandag, onze laatste dag, gingen we van San Jose gingen we richting de caribean, niet naar het strand maar naar de Pacuare rivier.
Aldaar kregen we een spoedcursusje raften. Ofwel hoe hou ik mijn peddel vast, hoe ga ik op de boot zitten en vooral wat zijn alle commando's Forward, backward, right back, down, left high, high five etc.. En dan nu het koude water in en de boot op. Mooie omgeving hier, de pacuare loopt door primair en secundair regenwoud.

Secundair betekent dat het weer terug is gegeven, dus dat het ooit helaas gekapt is geweest. Dat kom je op veel plekken in Costa Rica tegen. Gelukkig weinig tot niet in corcovado.

Anyway met z'n 7e in de boot, 2 amerikanen (een stel 40'ers), een duitse meid die niet veel peddelde volgens Anita, ik kon het niet zien want ik zat voorin maar ik weet nu waarom ik zo hard moest peddelen! En dan achterin nog de leerling tourguide leuke meid uit nicaragua; Omara. Er zijn _heel_ erg veel nicaragua immigranten in CR (ze zeggen 1miljoen van de totaal 4miljoen bewoners). En last but not least onze kapitein peddelman! Vlakbij ons nog een ander raft met 6 andere luitjes en een kayaker om de boel in de gaten te houden etc.

Ons raft rivier stukje is 30 kilometer lang en het duurde zo'n 4 uur om daar door te raften (inclusief een zeer goede en uitgebreide lunch) Er zitten flink wat level III rapids tussen en 4 level IV rapids. Die level III zijn al flink dobberen, spetteren, kaatsen en plonzen, maar die level IV zijn dus echt tricky. (Ter vergelijking ik denk dat ze in de Ardenne level I zijn met misschien ergens een stukje level II) Bij de 1e level IV verloren we onze twee Amerikaanse passagiers. Bij de 2e level IV, die flink heftig was met een lange rotswand, namen Anita en Vince een plons. Kapiteintje bleren en schreeuwen want ietsje verder ging een flinke kolkstroom op een rotswand af, dus we moesten als een gek naar de zijkant zwemmen, we kunnen gelukkig goed zwemmen, maar mijn nike-air-slippers hielden het niet zo erg.. frutsel klittenband en floeps daar ging er een! Ach beter een slipper minder, dan meegesleurd worden door de spoelsectie met rostwand en rotsblokken.. Aan de kant geklauterd en weer op de raft gesprongen. Anita's slippers waren beter bestand en na wat stroom zwemmen kon ze ongeschonden aan de kant komen. En hops we vervolgde de rest van de level IV vervolgen. Wonder boven wonder kwam onze kayak support, een stukje verder aanpeddelen met mijn slipper! High Five, alle peddels tegenelkaar de lucht in, voor onze kayak support.

De tocht ging door 2 canyon's, de eerste is 9 kilometer lang, heel erg mooi die begroeide wanden om je heen, hier en daar afgewisseld met watervalletjes. Soms zelfs een flinke waar we met de boot onderdoor gingen voor een douche. De 2e canyon is erg kort maar heeeeel erg mooi, hij is lekker smal en heeft oook zo'n heerlijke natuurlijke douche. Hij begint vlak na een lekker ruig stukje level IV spoelwater rapids, maar is daarna lekker rustig, zodat we even vrijwillig uit de boot sprongen om met ons zwemvest rond te dobberen tussen de rotswanden.

Al met al een van de betere tours die zijn prijs zeker waard was, een mooie afsluiter van onze vakantie en nu helaas weer terug naar Nederland.

• 23 Februari 2006 - 13:31

Vince:

we zijn weer thuis, heelhuids :)
    en koud :(

• 24 Februari 2006 - 02:56

Andres:

Leuk he raften!!!! Eruit vallen hoort erbij hooor. Nou kunnen jullie ook de bijnaam dutch-fishes gebruiken hahaha

• 28 Februari 2006 - 18:39

Pa:

28 febr.Nu pas je laatste bericht gelezen,rafting,( wat je afgelopen zondag vertelde)Blits