Irazu vulkaan - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Vince & Anita - WaarBenJij.nu Irazu vulkaan - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Vince & Anita - WaarBenJij.nu

Irazu vulkaan

Door: Vince

Blijf op de hoogte en volg Vince & Anita

20 Februari 2006 | Costa Rica, San José

Met de boot gingen we van ons paradijs 'Las Caletas' in Drake bay weer met de boot. Dit is helaas weer zo'n punt waar je flink uitgezogen wordt als toerist. Als ze even door hebben dat je bijna niet anders kan, of als de andere optie zo beroerd lang of omslachtig is (zoals de boottocht van motezuma naar Jaco) dan rekenen ze weer een hoofdprijs om je te vervoeren. We zaten geloof met 10 anderen een uurtje terug in het bootje naar sierpe a $20 pp. Niet aan denken en gewoon genieten van het mooie uitzicht, we moeten nog een flink eind met de bus reizen naar San Jose. Je kan ook met het vliegtuigie naar San Jose vliegen, gaat veel sneller, maar kost je een flink wat $$$ extra en Anita vond dat we er hier wel weer even genoeg centjes doorheen hadden gesmeten. Inderdaad dat drake bay kost een vermogen maar het was het zeker waard, zoals verwacht het hoogte punt van de vakantie.

Een heel lange busreis en een maffe uitgebreide rugtascheck later (Anita: wil je de kleur van mijn strings weten?) arriveerde we in San Jose alwaar we met de taxi naar Pangue hostel gingen. Oops is dat wel open, het ziet er wel weer hekkig en dicht uit. Ja het was open maar geen plek, 2 blocks verder zelfde toko was wel plek. Zag er leuk uit en we namen een kamer, iets duurder als de budgetprijzen die we gewend waren. Erg klein en kaal ook maar wel schoon. Zaterdag avond in SanJose dus liepen we naar het nabijgelegen El Pueblo, een uitgaansspotje in SJ. Zag er geinig uit en was vermakelijk, leuke spaanse muziek en veel locals hier maar niet echt ons ding. S'avonds in SJ is het wel iets frisser maar veel meiden liepen er toch schaars gekleed bij.. Brrr. Trouwens het is hier wel allemaal JLo style ass dat je ziet.

Help wat een pokkeherrie was het in het Hostel, nee niet van feesten maar vreselijk irritante golfplaten van de buren of iets. Lonelyplanet zuigt, dit was de topstek budget in SJ, NOT! Ja de LP is best handig maar echt veel te positief hadden we al een paar keer eerder ondervonden, en we waren niet de enige die dat vonden. Volgende dag dus verkast naar de andere hostel waar weer plek was. Yikes en waar kwamen die teken vandaan? Waren die meegereisd uit corcovado? Daar hadden we er al een paar moeten verwijderen en anita had er nu weer twee. Gelukkig hebben ze geen ziekte van Lyme hier!

Nog twee dagen te gaan, wilde eigenlijk de nog actieve poas vulkaan bezoeken maar volgens de LonelyPlanet zou die reis toch wel wat lang duren, wat niet helemaal klopt. Om daar weer een zoveelste tour voor te boeken a $50 of $60pp hadden we ook geen zin in dus kozen we voor de irazu vulkaan die een 1,5 uur publieke bus afstand van San Jose lag. Het zou daar wat frisser zijn dus met meerdere laagjes kleding bewapend gingen we omhoog. De bus rit ging door de wolken en boven scheen gelukkig weer flink de zon. Inderdaad flink frisser hier en we hadden zelfs nog wel wat meer kleding mogen hebben, maar met de zon was het goed uit te houden. Ja hoor het is weer een National park dus weer eens entree betalen. Dat begrijpen we best maar het stapelt wel flink op en zijn toch niet de minste entree prijzen, $7 pp en het stelt eigelijk weinig voor. Met een klein uurtje heb je het hele gebeuren wel gezien. Wel mooi hoor, 2 kraters waarvan een gevuld met mooi groen zwavelwater. De rest van de tijd hebben we op een grasveldje gelegen, de bus zou na 2 uur weer vertrekken. Op de thermometer bij het chocolademelk huisje zag ik dat het maar liefst 10'C was.. yikes dat is inderdaad fris... Stom want door de kou waren we helemaal vergeten te smeren, we waren dus flink rood van ons tochtje irazu. Zo stom, elke dag smeren we ons wild met factor 30 en houden tshirts aan of gooien we doeken over ons heen tegen de zon en nu de een na laatste dag laten we ons gezicht verfikken! Stom stom, als er sneeuw had gelegen had ik er wel aan gedacht.. Als het mooi weer is zou je de pacific en de carribean moeten kunnen zien. Helaas dat konden we niet maar het was wel een leuk gezicht al die wolken om de bergen heen.